S’han pogut dur a terme les dues representacions previstes pel 25 de desembre, el 2 de gener i l’emissió a televisió

Després de l’ajornament de la temporada passada a causa de la complexa situació sanitària provocada per la pandèmia de la COVID-19, el grup Tratea Teatre del Casal de l’Espluga arriba al 2022 amb tots els reptes assolits per fer possible les dues representacions dels Pastorets de l’Espluga previstes per aquest Nadal. Aquest era l’objectiu fixat l’agost de 2020, quan, ja en plena pandèmia, va fer-se la selecció dels nous actors i actrius que havien d’encarnar la més gran renovació de l’elenc dels últims vint anys. Aquell Nadal, encara sense la vacunació de la població, es van haver de suspendre tots els actes culturals i l’horitzó va fixar-se pel Nadal 2021, gràcies a l’acord amb el Pessebre Vivent per ajornar també la seva representació biennal al 2022.

Finalment, amb uns resultats notables pel que fa a espectadors —tenint en compte el context, les constants anul·lacions de localitats i les reduccions d’aforament— i de resultat artístic i escènic, s’han pogut dur a terme amb relativa normalitat les representacions del 25 de desembre i del 2 de gener, prenent totes les mesures de seguretat sanitària. Cap de les baixes provocades per confinaments han afectat els personatges principals i això ha permès tirar endavant l’espectacle, fent les substitucions necessàries entre l’equip tècnic i artístic. En total, prop de 120 persones s’han implicat aquest any a l’espectacle del Nadal a la Conca de Barberà, documentat des de 1886.

La representació d’aquest 2 de gener de 2022 va congregar una bona part d’espectadors vinguts d’arreu de la comarca i del Camp de Tarragona, fet que —juntament amb l’emissió a televisió oferta per Tac12 l’1 i el 6 de gener— demostra l’arrelament que tenen ja els Pastorets de l’Espluga entre el públic d’arreu.

Marta (Rosa Salvadó) amb el nou Jeremies (Marc Civit), anterior Rovelló. (Foto: Toni Morlans)

Bona rebuda als canvis

Durant l’espectacle, els dos rabadans cantaven enguany als cuplets: “Tot això de fer tants canvis no és gens fàcil, de debò; esperem que us agradin! Ja ens donareu l’opinió”. El relleu generacional era el principal objectiu d’aquesta temporada, anunciat ja l’any 2018 quan els actors que encarnaven Lluquet i Rovelló van anunciar que deixaven els personatges després de dues dècades, decisió a la qual es va sumar també Joan Amigó, que encarnava Satanàs des de l’any 2000. L’estrena de la nova directora artística, Ester Majós, va propiciar també la renovació de la majoria de personatges i l’actualització de part del text per convertir alguns personatges a papers femenins.

Foto de grup de l’equip artístic i tècnic dels Pastorets de l’Espluga en acabar la representació del 2 de gener (Foto: Toni Morlans)

Tot i que un canvi d’aquesta envergadura, després de tant temps, és un repte complex i que genera grans expectatives entre el públic, l’aposta ha superat amb escreix les previsions i l’estrena ha satisfet els espectadors. També ha estat ben rebut el fet que s’apostés per un Llucifer i per un dels pastors en clau femenina, i també per l’actualització del llenguatge de gènere en referència a Sant Miquel, Llucifer o els pecats capitals. També amb una mostra d’igualtat per l’altra banda, donant a Sant Josep un seu paper de pare en l’escena del naixement, en la qual ha aparegut bressolant el nadó en lloc de com estem acostumats, en mans de Maria.

Ara els Pastorets de l’Espluga faran balanç de la temporada i projectaran els nous objectius pel 2023 —properes representacions biennals, centrats especialment en noves renovacions escèniques, sobretot d’actualització dels decorats, un objectiu que vol arribar amb resultats tangibles al 2025-2026, quan es compliran 50 anys de representacions al teatre del Casal i 140 de Pastorets a l’Espluga.

Imatge del naixement de Jesús, amb els àngels i Maria amb el nen, després que li hagi entregat Josep. (Foto: Toni Morlans)

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *